Fredag

Jag älskar de dagar jag ska till barnmorskan på kontroll.
Få höra hjärtljuden, prata och bara få ännu mer bekräftelse på att det verkligen är sant, att vi verkligen ska bli fyra!
Idag var det en sån dag. 9.30 ropades jag upp nere på mödravårdscentralen. 
Började med blodprov, hb, p-glukos och vikt.
Hb 114
p-glukos 8,4
Vikt: Ja den håller jag för mig själv ;)
 
Hb lite för lågt och sockret lite för högt. Med tanke på att jag inte hade ätit frukost än så var det lite väl högt, annars kan ju frukosten påverka det hela.
Men inte så mycket mer sagt om det. Fortsatte med de andra kontrollerna.
Blodtryck: 120/70
Hjärtljud: 145
Magmått: 37
 
Ja, magen den växer. Det var då vi började prata om bebisens storlek och mitt blodsocker....
I journalen hade läkaren från förlossningen när vi va in för ett par veckor sen, skrivit att det var en välvuxen bebis vilket jag kan tycka var lite oklart hur denne menade men vi fick tolka det som att han ligger på +.
Så för att ta det säkra före det osäkra så ska jag tillbaka på tisdag för att göra en sockerbelastning.
Får sitta kvar nere på mvc några timmar och dricka ren sockerlösning och blodsockret kontrolleras.
Jag hoppas ju att dagens blodsockervärde bara va tillfälligt men inte kul om lillebror kommer ut näst intill som en fullvuxen karl!
Ja nu överdrev jag.. Men kan ni tänka er bilden av det hela i mitt huvud?
 
Ja men ungefär så!!
 
Dessa tankar och oron gjorde att jag gick direkt till sängen när jag kom hem och drog täcket över huvudet och grät..
Janne undrade vad det var men va så ledsen så kunde inte få fram ett ljud.
Nu är jag kanske en överkänslig människa också och tänker alltid det värsta om nånting.
Men det kanske är just det som behövs, att tänka och förbereda sig på det värsta för att på tisdag få ett glatt besked i stället för att ha drabbats av graviditetsdiabetes?
 
Så humöret är inte på topp direkt idag.
Janne ska ha herrmiddag här ikväll så jag och Tyra ska hänga med Jessica och Lia + barnen ikväll.
Just nu är Tyra hos Angelica och leker med Elias så jag har lagt mig i sängen igen med fläkten på fullt blås och ska passa på att vila innan kvällen tar fart!
Skönt att det blåser lite idag och att det är molnigt, men tycker fortfarande det är samma kvava och äckliga luft ute.
Regnet, vart är du? Bara en liten regnskur så luften rensas är allt jag begär. Sen kan det få vara sol och fint igen!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0